Hat hier jemand Erfahrungen mit Muskelfaserrissen?
Man liest ja fast überall, dass Muskelfaserrisse immer eine (wenn auch kleine) permanente Narbe verursachen, die dann dauerhaft den Muskel schwächt und ein Schwachpunkt für neue Risse ist. Im Internet findet man viele Berichte von Menschen, die nach einem Muskelfaserriss dauerhafte Beschwerden haben und den Muskel nicht mehr normal nutzen können. Allerdings sind merkliche Einschränkungen wohl eher die Ausnahme.
Anscheinend kann bei korrektem Training und Behandlung nach der Akutphase das gesamte Narbengewebe innerhalb von bis zu ca. 500 Tagen wieder in voll funktionsfähiges Muskelgewebe umgewandelt werden (hab da keine Studie gefunden aber wird in dem Video gesagt).
ZitatIs Scar Tissue Permanent? Scar tissue is not a permanent fixture in the body. After it forms and healing has taken place, the scar needs to be remodeled so that it can tolerate the stress and forces that the body may encounter throughout each day. The remodeling process is essential to ensure that normal range of motion, strength, and mobility are restored to the injured tissue. Failure for scar tissue to remodel properly can lead to loss of mobility and joint contractures.
ZitatDoes internal scar tissue go away? Whether it’s caused by injury (sprains, strains, overuse, and trauma), surgery, or simply by prolonged daily movement, scar tissue can build up over time. Most commonly found in joints, tendons, muscles, and soft tissues, scar formation begins to cause stiffness, aching, and pain. Once the scar tissue congestion is removed, you’ll notice the stiffness and pain you once felt will subside, allowing for more freedom of movement.
There are certain stretches and exercises that can be performed to help aid in this soft tissue therapy process. This is where a physical therapist can really help – by creating a personalized manual therapy, exercise, and stretching routine that you can do at home.
How do you dissolve scar tissue naturally? If you’ve exhausted all other options, or are just looking for a safe and natural method to reduce or eliminate scar tissue, there are a handful of non-invasive treatment methods you can try at home.
-Get moving as soon as your doctor gives you the green light. This can help prevent stiffness from occurring. -Stretching will help restore your natural tissue length. -Massage techniques mentioned above can help with scar management
Das Paper ist ganz interessant, doch in bin mir nicht ganz sicher ob laut diesem jetzt stimmt, dass das scar tissue beim remodeling wieder völlig durch voll Funktionsfähigen Muskel ersetzt wird:
ZitatMuscle healing process Skeletal muscle has a robust innate capability for repair after injury through the presence of adult muscle stem cells known as satellite cells (SC). The disruption of muscle tissue homeostasis, caused by injury, generates sequential involvement of various players around three main phases (Fig. 1).
(1, 2) Degeneration/inflammation phase: characterized by rupture and necrosis of the myofibers, formation of a hematoma and an important inflammatory reaction. (3) Regeneration phase: phagocytosis of damaged tissue, followed by myofibers regeneration, leading to satellite cell activation. (4, 5) Remodeling phase: maturation of regenerated myofibers with recovery of muscle functional capacity (4) and also fibrosis and scar tissue formation (5).
ZitatThree main phases have been identified in the process of muscle regeneration; a destruction phase with the initial inflammatory response, a regeneration phase with activation and proliferation of satellite cells and a remodeling phase with maturation of the regenerated myofibers.
ZitatMuscle regeneration, remodeling and maturation Muscle regeneration usually starts during the first 4–5 days after injury, peaks at 2 weeks, and then gradually diminishes 3 to 4 weeks after injury. It’s a multiple steps process including activation/proliferation of SC, repair and maturation of damaged muscle fibers and connective tissue formation. A fine balance between these mechanisms is essential for a full recovery of the contractile muscle function.
Muscle fibers are post-mitotic cells, which do not have the capacity to divide. Following an injury, damaged muscle fibers can’t be repaired without the presence of adult muscle stem cells, the satellite cells (SC) (Relaix and Zammit 2012; Sambasivan et al. 2011). Following activation, SC proliferate and generate a population of myoblasts that can either differentiate to repair damaged fibers or, for a small proportion, self-renew to maintain the SC pool for possible future demands of muscle regeneration (Collins 2006; Dhawan and Rando 2005). SC cycle progression and cell fate determination are control by complex regulatory mechanisms in which, intrinsic and extrinsic factors are involved (Dumont et al. 2015a; Dumont et al. 2015b).
Connective tissue/fibrosis Connective tissue remodeling is an important step of the regenerative muscle process. Rapidly after muscle injury, a gap is formed between damaged muscle fibers and filled with a hematoma. Muscle injuries can be clinically classified depending of the nature of the hematoma (size, location). Late elimination of the hematoma is known to delay skeletal muscle regeneration, to improve fibrosis and to reduce biomechanical properties of the healing muscle (Beiner et al. 1999). In rare complication, major muscle injuries may lead to the development of myositis ossificans that will impair muscle regeneration and repair (Beiner and Jokl 2002) (Walczak et al. 2015).
The presence of fibrin and fibronectin at the injury site, initiate the formation of an extracellular matrix that is rapidly invaded by fibroblasts (Darby et al. 2016; Desmouliere and Gabbiani 1995). Fibrogenic cytokines such as transforming growth factor β1 (TGF-β1) participate to excessive fibroblasts/myofibroblasts proliferation and to an increase in type I/III collagens, laminin and fibronectin production (Lehto et al. 1985). In its initial phase, the fibrotic response is beneficial, stabilizing the tissue and acting as a scaffold for myofibers regeneration. Nevertheless, an excessive collagen synthesis post injury, often result in an increase of scar tissue size over time that can prevent normal muscle function (Mann et al. 2011). Many growth factors are involved in the development of fibrosis, such as Connective Tissue Growth Factor (CTGF), Platelet-Derived Growth Factor (PDGF) or myostatin. TGF-β1, by stimulating fibroblasts/myofibroblasts to produce extracellular proteins such as fibronectin and type I/III collagen, has been identified as the key element in this process (Mann et al. 2011),. Although fibroblasts are the major collagen-producing cells in skeletal muscle, TGF-β1 have also an effect directly on myoblasts causing their conversion to myofibroblasts. Thus myoblasts initially acting to repair damaged myofibers, will produce significant level of collagen and will contribute to muscle fibrosis (Li and Huard 2002).
Revascularization The restoration of the blood supply in the injured skeletal muscle is one of the first signs of muscle regeneration and is essential to its success. Without revascularization, muscle regeneration is incomplete and a significant fibrosis occurs (Best et al. 2012; Ota et al. 2011). After muscle trauma, blood vessels rupture induces tissue hypoxia at the injury site (Jarvinen et al. 2005). New capillaries formation quickly after injury is therefore necessary (Scholz et al. 2003) for a functional muscle recovery. Secretion of angiogenic factors such as vascular endothelial growth factor (VEGF) at the lesion site is important and several studies have shown that VEGF, by favoring angiogenesis, improve skeletal muscle repair (Deasy et al. 2009; Frey et al. 2012).
Das wichtigste beim Muskelfaserriss ist es wohl die erste Zeit möglichst zu schonen und wenn alles wieder halbwegs fest verbunden ist mit Massagen und leichten Aufbauübungen anzufangen. Wie lange habt ihr nach einem Muskelfaserriss gewartet (oder wie lange würdet ihr warten) bis ihr eine Massage frühestens in Anpruch nehmt.
Und, hat jemand Erfahrungen mit Shock Wave Therapie, bei Muskelfaserriss?
Effect of shock waves on macrophages: A possible role in tissue regeneration and remodeling Highlights •We report the effects of Shock Waves (SW) on macrophages activity in vitro. •SW did not induce activation of resting macrophages. •Low energy SW dampens the induction of the pro-inflammatory profile in M1 macrophages. •Low energy SW promotes the acquisition of an anti-inflammatory profile with M2 macrophages. Abstract:
ZitatIntroduction Extracorporeal Shock Wave Therapy (ESWT) is broadly used as a non-surgical therapy in various diseases for its pro-angiogenic and anti-inflammatory effects. However, the molecular mechanisms translating tissue exposure to shock waves (SW) in a biological response with potential therapeutic activity are largely unknown. As macrophages take part in both the onset and amplification of the inflammatory response, and well in its resolution, we investigated the effect of SW on their biology.
Methods Human monocyte-derived macrophages were polarized to classic (M1) pro-inflammatory macrophages or alternative (M2) anti-inflammatory macrophages and exposed to SW ad different intensities. Expression levels of marker genes of macrophage activation were measured by qPCR at different time points.
Results SW did not induce activation of resting macrophages at any energy level used. Conversely, when used at low energy SW caused a significant inhibition of some M1 marker genes (CD80, COX2, CCL5) in M1 macrophages and a significant synergistic effect for some M2 marker genes (ALOX15, MRC1, CCL18) in M2 macrophages. SW also affected cytokine and chemokine production, inducing in particular a significant increase in IL-10 and reduction in IL-1β production.
Conclusions Macrophage exposure to low energy SW dampens the induction of the pro-inflammatory profile characterizing M1 macrophages and promotes the acquisition of an anti-inflammatory profile synergizing with macrophage alternative activation.
Hört sich ja so an, als könnte das helfen, aber wann ist der frühst mögliche Zeitpunkt dazu nach dem Unfall?
Und wie geht man mit Muskelfaserrissen in Muskeln um, die man im Alltag nicht 100% schonen kann, etwa am Rücken? Den Rücken auch in der Akut pahse von Anfang an immer möglichst gerade halten und viel stehen und gehen? Von Anfang an möglichst immer gerade sitzen und möglichst den Rücken nie krümen, um zumindest am Anfang keine Spannung auf den Muskel zu bekommen? Anfangs eher mehr Liegen, als sitzen und stehen?
Zitat von wmuees im Beitrag #2Serrapeptase. Hat zumindest bei mir ein altes Narbengewebe schön weich gemacht.
Der Stoff scheint interessant zu sein. Von der beschriebenen Wirkung her könnte er für die Remodeling-Phase nützlich sein. Hast du das eingenommen, oder gibts das als Salbe, die den Wirkstoff bis zum Muskelgewebe bringt?
Also ein Muskelfaserriss ist natürlich eine Verletzung, nebst den entzündlichen Prozessen, die zur Heilung stattfinden. Ich denke, man sollte dazu, wie zu auch den vielen anderen Themen in diesem wichtigen Forum nicht verallgemeinern, kann aber von vielem profitieren und lernen.
Ich selbst, obwohl immer sportlich und zuvor nie verletzt etc., hatte einen Muskelfaserriss im Oberschenkel, nicht im endsiegentscheidenden Einsatz der Blutgrätsche vor dem eigenen Elfer, sondern ausgerechnet beim Warmmachen vor diesem Fußballspiel, also der Amateurgau eines ambitionierten Hobbyfußballers.
Ich hätte nie geglaubt, daß mich diese in Hobby-und Stammtischfussballerlegenden vielgerühmte und ausschweifend artikulierte "Todesverletzung" mal selbst ereilen sollte. Und dazu eben noch vor dem kriegsentscheidenden Einsatz. Eine pers. Katastrophe also. Nicht mehr und auch nicht weniger. Hobbyfußballerisch auf jeden Fall, zumal man auch ohne meinen angedachten genialen Mittelfeldeinsatz gewonnen hatte. Das also nur kurz dazu...
Ich habe bis heute noch eine Verkürzung im rechten Oberschenkel. Keine Schmerzen, aber doch deutlich spürbar. Gerade auch in der Beinpresse ist dies ganz präsent. Ich denke, es ist daher wichtig, schon von Beginn an, den Muskel gezielt und zunächst sanft, aber ständig zu belasten, um hier schnellstmöglich einer Verkürzung entgegenzuwirken. Das habe ich damals mangels Wissens bzw. dem Rat der Schonung nicht gemacht und eben geschont. Heute würde ich das definitiv nicht mehr tun, im Gegenteil.
Der Körper sagt einem schon, was zu viel oder nicht gut ist. Dazu muß man eben auch mal austesten. Aber wie der mittlerweile radikale Umschwenk z. B. der Medizin zu Herzinfarktpatienten belegt, auch oder gerade bei solchen lapidaren Verletzungen wie einem Muskelfaserriss muß man schnell wieder in den "Überlebensmodus" umschalten, damit der Körper wie gewohnt reagiert.
Ist es eigentlich möglich mittels Ultraschall eine Narbe bzw. Narbengewebe von normalem gesunden Muskel zu unterscheiden?
Zitat von mithut im Beitrag #4je nach Entzündungs-Status mit 3, 4 (fibrin-bezogen), 6 ... und für eine "weiche" Vernarbung mit 1 und 11 von Schüssler begleiten ... (würde ich) ...
Ziffern mit kurzen Kommentaren die ich nicht so ganz zuordnen oder interpretieren kann. Warum ist die 4 Fett? Blick nicht durch.
Zitat von La_Croix im Beitrag #1Hat hier jemand Erfahrungen mit Muskelfaserrissen?
Man liest ja fast überall, dass Muskelfaserrisse immer eine (wenn auch kleine) permanente Narbe verursachen, die dann dauerhaft den Muskel schwächt und ein Schwachpunkt für neue Risse ist. Im Internet findet man viele Berichte von Menschen, die nach einem Muskelfaserriss dauerhafte Beschwerden haben und den Muskel nicht mehr normal nutzen können. Allerdings sind merkliche Einschränkungen wohl eher die Ausnahme.
Eine vollständige Regeneration ist definitiv möglich!
Zitat von Tizian im Beitrag #5 Ich selbst, obwohl immer sportlich und zuvor nie verletzt etc., hatte einen Muskelfaserriss im Oberschenkel, nicht im endsiegentscheidenden Einsatz der Blutgrätsche vor dem eigenen Elfer, sondern ausgerechnet beim Warmmachen vor diesem Fußballspiel, also der Amateurgau eines ambitionierten Hobbyfußballers.
Ich hätte nie geglaubt, daß mich diese in Hobby-und Stammtischfussballerlegenden vielgerühmte und ausschweifend artikulierte "Todesverletzung" mal selbst ereilen sollte. Und dazu eben noch vor dem kriegsentscheidenden Einsatz. Eine pers. Katastrophe also. Nicht mehr und auch nicht weniger. Hobbyfußballerisch auf jeden Fall, zumal man auch ohne meinen angedachten genialen Mittelfeldeinsatz gewonnen hatte. Das also nur kurz dazu...
Ich habe bis heute noch eine Verkürzung im rechten Oberschenkel. Keine Schmerzen, aber doch deutlich spürbar. Gerade auch in der Beinpresse ist dies ganz präsent. Ich denke, es ist daher wichtig, schon von Beginn an, den Muskel gezielt und zunächst sanft, aber ständig zu belasten, um hier schnellstmöglich einer Verkürzung entgegenzuwirken. Das habe ich damals mangels Wissens bzw. dem Rat der Schonung nicht gemacht und eben geschont. Heute würde ich das definitiv nicht mehr tun, im Gegenteil.
Aus meiner Sicht ist Dehnenin der Regeneration am wichtigsten:
Zitat von La_Croix im Beitrag #1Hat hier jemand Erfahrungen mit Muskelfaserrissen?
Eine vollständige Regeneration ist definitiv möglich!
Meinst du damit jetzt vollständig regeneriert in dem Sinn, dass keinerlei fibrotisches Narbengewebe im Muskel zurück bleibt? Oder einfach nur in dem Sinn, dass man keine Muskelverkürzung oder Krafteinbußen im Alltag und Sport bemerkt?
Der Körper lässt (außer bei sehr oberflächlichen Hautwunden) ja eigentlich überall Narbengewebe zurück, wenn es zu Wunden/schweren Gewebeschäden kommt. In Herzmuskeln führen Narben ja auch zu dauerhaften Leistungseinbußen. Niereninfekte können dauerhaft funktionsloses Narbengewebe in den Nieren zurück lassen und sogar der Regenerationsmeister im menschlichen Körper, die Leber kann fibrotisches Gewebe nicht mehr durch funktionales Leberngewebe ersetzen. Sogar auf der Haut sind Narben ja nicht nur unschön, sie sind Gewebe welches weniger Dehnbar ist und auch z.B. keien Schweißdrüsen mehr hat. Somit bewirkt jede kleine Narbe auf der Hatu eine kleine Einbuse in der Hitzeresistenz des Menschen und vermutlich auch in seiner Fähigkeit den Elektrolytehaushalt des Körpers effizient zu regulieren (da ist die Haut ja auch wichtig).
Wenn jetzt an einer Stelle in einem Skelettmuskel eine Narbe ist und dann hat der Muskel doch zumindest ein bisschen Kraft verloren, weil die Muskefasern dorch unterbrochen sind und getrennte Faßern einfach nur davon zusammen gehalten werden. Angeblich hat Narbengewebe ja auch weniger Zugfestigketi als intaktes Muskelgewebe, somit würde theoretisch diese Stelle immer für weitere Verletzungen gefährlich bleiben.
Aber Theoretisch würde man ja intuitiv denken, dass im Muskel Narbengewebe wieder ganz verschwindet. Muskeln heilen ja die kleinsten Risse, die im Muskelkater entstehen sonst auch mittels eigens dafür "stationierten" Stammzellen und reagieren mit steigerung der Kraft und des Muskeldurchmessers. Somit würde man einfach annehmen, dass bei Training langsam Kollagen und Fibrin in Muskelnarben aufbricht und wenn alles gut geht die Narbenlücke mit Myofibrillen wieder aufgefüllt werden?
Angeblich sind ja auch teilweise Narben in den Muskeln des Bewegungsapparats für viele chronische Rückenschmerzen usw. verantwortlich und es gibt Menschen die behaupten spezielle Massagetechniken zu haben um die Narben aufzubrechen, damit dieser wieder durch intaktes Muskelgewebe ersetzt wird. Keine Ahnung ob das Scharlatanerie ist oder funktioniert. Ich weis nicht wie ich zu dem Thema gescheite Studien finde. Es scheint ja ohnehin schwer zu sein Narbengewebe zu analysieren und dies zu erforschen. Kann man Narben nur mittels MRT klar von anerem Gewebe im Körperinneren detektieren?
Die große Frage, wie reagiert die Narbe, wenn der Muskel wieder Hypertropiert? wächst die mit, baut sie sich ab, bleibt sich gleich und da ist dann eine gefährliche verschmälerung und Schwachstelle des Muskels?
Verletzungen menschlicher Muskeln hinterlassen wohl wirklich dauerhafte Narben, die den Muskel schwächen und in der Funktion beeinträchtigen. Sogar in Profisportlern, die sicher die besten nur erdenklichen Therapien bekommen haben findet man sie.
ZitatResidual scarring can cause misdiagnosis, leading to both over- and underidentification of new injuries (55). In the weeks to months after injury during the healing phase, differences in the hydrogen and proton environment due to obtained structural tissue changes including (micro) hemorrhage may contribute to susceptibility artifacts that may be observed during follow-up (56). Silder and colleagues evaluated MR imaging morphologic changes of musculotendon remodeling following a hamstring strain injury by using quantification of the muscle-tendon scar volumes. They reported that two-thirds of previously injured subjects had residual scarring at the presumed injury site and concluded that the long-term changes in musculotendon structure following injury alter the mechanics of contraction during movement and may raise the risk of reinjury (57). A recent study found that MR imaging changes may be observed after clinical resolution of symptoms, with 89% of recovered hamstring injuries showing some degree of intramuscular increased signal intensity on fluid-sensitive sequence images (Figs 16, 17). At return to play, one-third of clinically recovered hamstring injuries show low signal intensity suggestive of newly developed fibrous tissues on MR images. The clinical relevance of this finding and its possible association with increased risk of reinjury is uncertain (58).
ZitatPost-traumatic fibrosis The healing of a muscle trauma can occur by means of two processes: through the regeneration of muscle fibres or through the formation of a fibrotic scar. In most cases, these processes are associated and are carried out simultaneously and competitively. In some cases, however, the balance between the two mechanisms can tilt towards the first or the second [1].
With regard to the regeneration of muscular fibres, it occurs through differentiation of satellite cells into myoblasts and then into myofibres, merging with the remaining damaged myocites.
Concerning fibrotic scar formation, the gap between the damaged muscle fibres is readily filled with a haematoma. In the first days after trauma an inflammatory response is created with phagocytes recalling and invading the lesion. The first clot is then organized and it will act as an initial web at which fibroblasts will be anchored. This newly formed tissue allows blocking lesion expansion. Fibroblasts start to produce type I collagen, thus creating a solid structure that will become the strongest point of the traumatized muscle tissue in about 10 days. Over time, the scar will tend to decrease the volume [1, 15].
The fibrotic scar alters the muscle mechanic, reducing the contractile capacity of the muscle, and therefore, the ability to develop strength comparable to healthy muscular tissue [15].
Although the majority of muscle lesions heal primarily through myofibres regeneration, in major trauma or recurrences healing occurs primarily through the formation of fibrotic scar [15].
Man kann eigentlich nur aufpassen und im Fall der Fälle, wenn man den Verdacht auf eine Verletzung hat schnell versuchen die Einblutung in den Muskel zu verringern, da mit mehr Blut das erntfernt werden muss auch mehr Muskel abgebaut wird. Eventuell Entzündung hemmen und versuchen, dass alles möglichst reibungslos heilt, dazu gehört in erster Linie aufpassen, dass die frische Verletzung nicht wieder auf geht und es wieder zu einblutungen kommt...
Zitat"At return to play, persisting T2 high-signal-intensity changes will be present in the majority of cases (58,79,83), and these changes are not associated with an increased reinjury risk. At return to play, an area of abnormal intramuscular low signal intensity on T1-weighted images, suggestive for fibrosis, can be expected in approximately one-fourth of the athletes. These low-signal-intensity abnormalities, however, do not seem to be associated with an increased risk of reinjury (78)."
Wenn die Sportler wieder mit dem Training beginnen, sieht man noch Zeichen der Verletzung im MRT. Ist ja logisch. Ein erhöhtes Risiko für eine erneute Muskelverletzung besteht dadurch aber offenbar nicht.
-Die Frage ist, wie lange der Heilungs- und Reorganisationsprozess braucht, um wirklich abgeschlossen zu sein. Sicherlich länger als 6 Wochen! Bis sich die Fibrose zurückbildet, vergehen wahrscheinlich eher Monate. Wenn man nach einigen Wochen bei 89% der Verletzungen noch Signalveränderungen im MRT sieht, heißt das im Umkehrschluss aber, dass in dieser kurzen Zeit bereits ca. 10% der Verletzungen vollständig ausgeheilt waren, OHNE sichtbare Narbe im MRT!
-Eine weitere Frage ist, ob die Ausbildung einer permanenten Narbe im Muskelgewebe unvermeidbar ist. Sicherlich wird es Verletzungen geben, die so ausgeprägt sind, dass die Regeneration unvollständig oder fehlerhaft abläuft. Im Prinzip denke ich aber, dass eine Restitutio ad integrum bei Muskelfaserrissen möglich sein könnte - vielleicht sogar eine hormetische Überkompensation?
-Eine dritte Frage ist, wie man die Reparaturprozesse optimieren kann, um eine möglichst vollständige Heilung zu erreichen Also: Wie muss man sich verhalten, um die Regeneration optimal zu fördern? Wie baut man das Training wieder auf? Wann und wie dehnen? Faszienrolle? Welche Supplemente sind ggf. hilfreich?