Over the past decade, a growing number of studies have revealed that progressive changes to epigenetic information accompany aging in both dividing and nondividing cells. Functional studies in model organisms and humans indicate that epigenetic changes have a huge influence on the aging process. These epigenetic changes occur at various levels, including reduced bulk levels of the core histones, altered patterns of histone posttranslational modifications and DNA methylation, replacement of canonical histones with histone variants, and altered noncoding RNA expression, during both organismal aging and replicative senescence. The end result of epigenetic changes during aging is altered local accessibility to the genetic material, leading to aberrant gene expression, reactivation of transposable elements, and genomic instability. Strikingly, certain types of epigenetic information can function in a transgenerational manner to influence the life span of the offspring. Several important conclusions emerge from these studies: rather than being genetically predetermined, our life span is largely epigenetically determined; diet and other environmental influences can influence our life span by changing the epigenetic information; and inhibitors of epigenetic enzymes can influence life span of model organisms. These new findings provide better understanding of the mechanisms involved in aging. Given the reversible nature of epigenetic information, these studies highlight exciting avenues for therapeutic intervention in aging and age-associated diseases, including cancer.
Epigenetic age acceleration predicts cancer, cardiovascular, and all-cause mortality in a German case cohort
Previous studies have developed models predicting methylation age from DNA methylation in blood and other tissues (epigenetic clock) and suggested the difference between DNA methylation and chronological ages as a marker of healthy aging. The goal of this study was to confirm and expand such observations by investigating whether different concepts of the epigenetic clocks in a population-based cohort are associated with cancer, cardiovascular, and all-cause mortality.
DNA methylation levels at individual age‐associated CpG sites can be indicative for life expectancy DNA-methylation (DNAm) levels at age-associated CpG sites can be combined into epigenetic aging signatures to estimate donor age. It has been demonstrated that the difference between such epigenetic age-predictions and chronological age is indicative for of all-cause mortality in later life. In this study, we tested alternative epigenetic signatures and followed the hypothesis that even individual age-associated CpG sites might be indicative for life-expectancy. Using a 99-CpG aging model, a five-year higher age-prediction was associated with 11% greater mortality risk in DNAm profiles of the Lothian Birth Cohort 1921 study. However, models based on three CpGs, or even individual CpGs, generally revealed very high offsets in age-predictions if applied to independent microarray datasets. On the other hand, we demonstrate that DNAm levels at several individual age-associated CpGs seem to be associated with life expectancy - e.g., at CpGs associated with the genesPDE4C and CLCN6. Our results support the notion that small aging signatures should rather be analysed by more quantitative methods, such as site-specific pyrosequencing, as the precision of age-predictions is rather low on independent microarray datasets. Nevertheless, the results hold the perspective that simple epigenetic biomarkers, based on few or individual age-associated CpGs, could assist the estimation of biological age.
Internal 'clock' makes some people age faster and die younger – regardless of lifestyle Study could explain why even with healthy lifestyles some people die younger than others, and raises future possibility of extending the human lifespan
Scientists have found the most definitive evidence yet that some people are destined to age quicker and die younger than others - regardless of their lifestyle. The findings could explain the seemingly random and unfair way that death is sometimes dealt out, and raise the intriguing future possibility of being able to extend the natural human lifespan. “You get people who are vegan, sleep 10 hours a day, have a low-stress job, and still end up dying young,” said Steve Horvath, a biostatistician who led the research at the University of California, Los Angeles. “We’ve shown some people have a faster innate ageing rate.” A higher biological age, regardless of actual age, was consistently linked to an earlier death, the study found. For the 5% of the population who age fastest, this translated to a roughly 50% greater than average risk of death at any age. Intriguingly, the biological changes linked to ageing are potentially reversible, raising the prospect of future treatments that could arrest the ageing process and extend the human lifespan. “The great hope is that we find anti-ageing interventions that would slow your innate ageing rate,” said Horvath. “This is an important milestone to realising this dream.”
DNA methylation-based measures of biological age: meta-analysis predicting time to death Estimates of biological age based on DNA methylation patterns, often referred to as "epigenetic age", "DNAm age", have been shown to be robust biomarkers of age in humans. We previously demonstrated that independent of chronological age, epigenetic age assessed in blood predicted all-cause mortality in four human cohorts. Here, we expanded our original observation to 13 different cohorts for a total sample size of 13,089 individuals, including three racial/ethnic groups. In addition, we examined whether incorporating information on blood cell composition into the epigenetic age metrics improves their predictive power for mortality. All considered measures of epigenetic age acceleration were predictive of mortality (p≤8.2x10-9), independent of chronological age, even after adjusting for additional risk factors (p<5.4x10-4), and within the racial/ethnic groups that we examined (non-Hispanic whites, Hispanics, African Americans). Epigenetic age estimates that incorporated information on blood cell composition led to the smallest p-values for time to death (p=7.5x10-43). Overall, this study a) strengthens the evidence that epigenetic age predicts all-cause mortality above and beyond chronological age and traditional risk factors, and b) demonstrates that epigenetic age estimates that incorporate information on blood cell counts lead to highly significant associations with all-cause mortality.
Epigenetic regulation of ageing: linking environmental inputs to genomic stability Ageing is affected by both genetic and non-genetic factors. Here, we review the chromatin-based epigenetic changes that occur during ageing, the role of chromatin modifiers in modulating lifespan and the importance of epigenetic signatures as biomarkers of ageing. We also discuss how epigenome remodelling by environmental stimuli affects several aspects of transcription and genomic stability, with important consequences for longevity, and outline epigenetic differences between the 'mortal soma' and the 'immortal germ line'. Finally, we discuss the inheritance of characteristics of ageing and potential chromatin-based strategies to delay or reverse hallmarks of ageing or age-related diseases.
Histone methylation makes its mark on longevity How long organisms live is not entirely written in their genes. Recent findings reveal that epigenetic factors that regulate histone methylation, a type of chromatin mod- ification, can affect lifespan. The reversible nature of chromatin modifications suggests that therapeutic tar- geting of chromatin regulators could be used to extend lifespan and healthspan. This review describes the epi- genetic regulation of lifespan in diverse model organ- isms, focusing on the role and mode of action of chromatin regulators that affect two epigenetic marks, trimethylated lysine 4 of histone H3 (H3K4me3) and trimethylated lysine 27 of histone H3 (H3K27me3), in longevity.
Age-Related Increase of EED Expression in Early Hematopoietic Progenitor Cells is Associated with Global Increase of the Histone Modification H3K27me3. Human hematopoietic stem and progenitor cells (HSPCs) from umbilical cord blood exhibit higher differentiation potential and repopulation capacity compared to adult HSPCs. The molecular basis for these functional differences is currently unknown. Upon screening for epigenetic effector genes being differentially expressed in neonatal and adult HSPC subpopulations, the Polycomb Repressive Complex 2 (PRC2) member EED was identified. Even though EED is expressed at comparable amounts in neonatal and adult multipotent HSPCs, early adult lineage committed progenitors of the lymphomyeloid (LM) and erythromyeloid lineages expressed higher EED amounts than neonatal HPCs. We demonstrate that EED overexpression directly leads to higher H3K27me3 levels, a repressive histone modification that is mediated by the PRC2 complex. Quantitative analysis of H3K27me3 levels by FPLC-based ELISA revealed elevated levels in primary blood cells from adults. Besides quantitative changes, gene ontology analysis of the genome-wide H3K27me3 distribution revealed qualitative changes in adult HSPCs with elevated levels in genes associated with nonhematopoietic development pathways. In contrast, H3K4me3 which labels active chromatin was enriched on hematopoietic genes. In vitro differentiation of EED-transfected neonatal HSPCs revealed aberrant expression of the myelopoietic marker CD14, suggesting that EED affects the lymphoid versus myeloid decision processes within the lymphomyeloid lineage. This is in line with LM progenitors having the most pronounced differences in EED expression. Highlighting the dynamic roles of epigenetic modifications in human hematopoiesis, the present data demonstrate shifts in the PRC2-associated histone modification H3K27me3 from birth to adulthood.
Eine aktuelle Übersichtsarbeit zum Thema Epigenetik und Alterung:
Epigenetic Mechanisms of Longevity and Aging
ZitatThis review provides a comprehensive overview of the compelling epigenetic evidence linked to aging from animal, tissue, and cell-based models that continue to be critical for identifying key longevity pathways. Studies of chromatin changes suggest two recurring themes in aging: (1) global upregulation of activating marks and downregulation of repressive marks and (2) gene-specific changes in chromatin states regulating expression of key longevity genes. These general themes are heavily influenced by environmental stimuli, nutrient signaling, and metabolic state.
Aus dem letzten Blogeintrag von Vince Guilliano gibt es enorm ausführliche Informationen zum Alterungs-Methylom. Die beiden Autoren haben dafür sicherlich einige Monate recherchieren müssen!
In dem Blogeintrag wird noch einmal ausführlich auf die biochemischen Grundlagen eingegangen. Vorsicht: Mit dem Blogeintrag kann man sich ziemlich lange beschäftigen... Daher für einen kleinen Überblick hier einige "Highlights":
ZitatChimpanzees, Bonobos, and humans share the same epigenetic clock, as shown by Horvath’s elastic net regression algorithm that agnostically chose 353 CpGs, whereas Gotillas did not share this clock (too distant from humans in evolution). This goes against environmental factors and extrinsic factors as the “cause” of aging, and suggests that the pattern of aging may be programmed and heritable across different species (I.e. It is genus/family-specific type of programmed aging).
Wenn man schaut, ob die epigenetische Uhr des Menschen auch bei Affen tickt, zeigt sich dass sie auch für Schimpansen und Bonobos gilt, nicht aber für Gorillas. Das ist ein gutes Argument, dass die Altersuhr tatsächlich genetisch angelegt ist und nicht von Umweltfaktoren hervorgerufen wird.
Zitat Age, Cancer and Inflammation-associated hypermethylation occurs at Polycom Group Protein target genes and may be the “quasi-program of aging”
Hypermethylierungen bei Alterung, Krebs und Entzündung konzentrieren sich programmartig auf einige Genbereiche, die man sich als epigenetische Weichensteller vorstellen kann.
ZitatIt appears that inflammation may be responsible for this age-related DNA hypermethylation face, that is hypermethylation of promoter sites of GpC islands . Specifically, the inflammatory cytokine IL-6 “drives” age-related epigenetic hypermethylation [...]Circadian cortisol secretion (HPA axis) appears to play a major role in the DNA hypomethylation face of “epigenetic aging”.
Die CpG-Hypermethylierungen werden maßgeblich durch Entzündungen verstärkt, für die genomweiten Hypomethylierungen spielen die circadianen Cortisol-Werte eine entscheidende Rolle
HALT: Das ist eine WICHTIGE Information - Bitte noch mal eine Zeile zurückgehen! Da stehen die beiden zentralen Ansatzpunkte gegen das epigenetische Altern!
Und hier die vorsichtigen Schlussfolgerungen von Vince Guilliano:
ZitatThere are two major observed DNA methylation trends observed with advancing age: 1. Global hypomethylation of CGIs in non-promoter sites. This leads to expression of many genes we would not like to see over-expressed such as oncogenes and pro- inflammatory genes, and it likely leads to over expression of transposable elements. The consequence can be dysregulation of protein expression leading to diseases of old age, essentially all of which are inflammatory in origin. And, 2. Selective hypermethylation of CGIs of promoters for health-maintaining genes, such as ones that limit inflammation and carcinogenic processes. This turns off genes that produce protective proteins, again opening the door for many diseases of old age.
We can do some things to possibly mitigate both trends. Here are a few ideas in a nutshell, ones I personally pursue.
1, Global hypomethylation: In Item 12 of Section B and in Item 2 of Section C above we discussed the role of cortisol and dysregulation of circadian rhythms in inducing global DNA hypomethylation. We talked about how cortisol can induce expression of TET enzymes that induce hypomethylation. This suggests that with aging certain hormone supplements might be useful, namely melatonin at bedtime to help stablilize the circadian cycle and DHEA supplementation which antagonizes cortisol expression. The ratio of DHEA and cortisol appears to be quite important. Also suggested is possible supplementation with pregnenalone, a “mother” hormone for both cortisol and DHEA. And I believe long regular sleep can help offset the circadian dysregulation often experienced by people in their 80s and above.
Failure to maintain the silence of repetitive sequences of DNA can also by a consequence of global hypomethylation. See Item 7 in Section B and Item 3a in Section E, As pointed out, the gene for the DNA methyltransferase 1 (DNMT1) which works during the S-phase of the cell cycle is down-regulated with aging and its working is dependent on the availability of an adequate supply of methyl doner molecules. Therefore, supplementation with Vitamin B12 and folic acid might be a good strategy
2. Selective hypermethylation: In Items 10 and 11 of Section B we explained how Polycomb protein Complex target genes become hypermethylated in both aging and cancer the link being inflammation. Item 12 in Section B discusses how chronic stress can lead to accelerated aging via age-assocated DNA methylation. We discussed this further in Item 1 of Section C and specifically talked about how the inflammatory cytokine IL-6 “drives” age-related epigenetic hypermethylation, As I have often written, we know that chronic inflammation is at the heart of essentially all killer diseases related to aging. Therefore this finding with respect to selective DNA hypermethylation lends additional weight to strategies for control of chronic inflammation, The topic of chronic inflammation is very complex. While inflammation is an essential natural process, chronic inflammation can have many possible causes. And there are many possible strategies for dealing with it. Jim Watson and I are currently planning a series of blog entries on chronic inflammation, and they should soon begin to appear. What I mention here is only a few points that have been highly important for me both professionally and personally: a) that strategies for controlling age-related inflammation do exist and can be highly effective, b) I have come to believe supplementation with certain traditional well-studied herbs together with observing some simple dietary and lifestyle rules can be a highly effective approach for controlling several pernicious forms of chronic inflammation, and c) that with colleagues I have developed a liposomal (high bioavailability) preparation of four powerful anti-inflammatory herbal extracts that I and others have been consuming for three years now, and this should soon should be available commercially.
Kommentar Prometheus:
Sorge für einen guten Circadianen Rhythmus, um die globalen Hypomethylierungen zu verhindern
Kümmere dich um chronische Entzündungen und die Entzündungsalterung, um die CpG-Hypermythlierungen aufzuhalten
Progress on the role of DNA methylation in aging and longevity
"An abundance of evidence indicates that reversal of aberrant DNA methylation could be an effective strategy to suppress disease and promote longevity [...]
It is well-known that DNA methylation is a reversible epigenetic modification. Currently, emerging evidence suggests that certain interventions (e.g. CR, dietary supplementation and chemical drugs) can prevent age-related diseases and promote longevity, at least in part, through reversing the aberrant age-associated changes in DNA methylation, suggesting the great potential of DNA methylation in therapeutic strategies against age-related diseases."
Key Points
•DNA methylation plays crucial roles in regulating gene transcription. •A globally decreased and site-specific increased DNA methylation occurs in aging. •The age-associated change in DNA methylation is one cause for the increased risk of age-related diseases. •Reversal of aberrant DNA methylation may be one potential strategy to suppress disease and promote longevity.
Epigenom-Forschung Ein neuer Dreh in der Epigenetik Wie wiederentdeckte chemische Marker an DNA und RNA die Genexpressionsforschung aufrütteln.
ZitatEins ist allerding klar: m6A spielt eine grundlegende Rolle bei der Zelldifferenzierung, denn Zellen ohne diese Markierung bleiben in ihrer Entwicklung in einem stammzell- oder vorläuferzellähnlichen Stadium stecken. Dies kann tödlich enden: Als He und Kollegen etwa den m6A-Schreiber bei Mäusen inaktivierten, starben viele Embryos bereits in der Gebärmutter.
Für die Funktion von m6A liefert He eine mögliche Erklärung. Immer wenn eine Zelle von einem Stadium in ein anderes übergeht, wie etwa während des Differenzierungsprozesses, müssen sich auch ihre mRNAs verändern. Diese Variation des mRNA-Gehalts, die He mit dem Begriff "Transkriptom-Switch" (zu Deutsch etwa "Transkriptom-Schalter") umschreibt, erfordert Präzision und sorgfältiges Timing. Die Methylmarkierungen könnten den Zellen die Möglichkeit verschaffen, die Aktivität von mehreren tausend Transkripten zu synchronisieren, meint He.
Die Infos aus dem Artikel hören sich stark danach an, als würde auch die Methylierung von Adenosin eine entscheidende Rolle in der Alterung spielen!
Wer weiß, welche anderen Faktoren neben der Methylierung von Cytosin und Adenin sowie der Histon-Acetylierung noch am Zelldifferenzierungs- und Alterungsprogramm (ich vemute mal, die hängen stark zusammen) beteiligt sind... Ob wir alle Faktoren in absehbarer Zeit identifizieren und auch gut genug verstehen werden?
Eine Lösung dieses Problems ist enorm wichtig (lebenswichtig!) denn, wenn man individuell prüfen möchte, ob Maßnahmen zur Lebensverlängerung funktionieren, benötigt man objektive Messkriterien. Alles andere kommt Kafeesatzlesen gleich!
Eine -wie ich finde- ziemlich gute Technik, die eine solche Messung leisten könnte, hatte ich hier (und im alten Forum) schon mal vorgestellt:
Man kann das biologische Alter bereits mit der Bestimmung einiger weniger Methylierungen der DNA überraschend präzise messen. Jochen Hampe aus Tübingen hat mit Steve Horvath und seinem Team nun folgende Frage gestellt:
Wie wirkt sich Fettsucht auf den Alterungsprozess von Leberzellen aus? Das Ergebnis ist im Grunde wenig überraschend. Wer adipös ist, hat eine vorgealterte Leber. Hätte man sich zwar auch so denken können...Aber jetzt existiert endlich ein Tool zur gewebsspezifischen Altersbestimmung, das ist die eigentliche Botschaft.
Ebenfalls eine interessante Fragestellung der Studie: Unterzieht man sich als Fettleibiger einer Magen-OP und nimmt dadurch drastisch ab, was passiert dann? Antwort: Wer gehofft hat, dass die Leber dadurch wieder jünger wird, den muss ich leider enttäuschen. Im Detail kann man das hier nachlesen:
Seit Jahren schreibe ich hier darüber, wie wichtig die Messung des biologischen Alters ist, um daran den Erfolg von Maßnahmen gegen das Altern MESSEN zu können. Und das die epigenetische Altersuhr die dafür am besten geeignete Messlatte ist.
Glücklicherweise bin ich nicht der Einzige, der 1+1 zusammenzählen kann!
Hier eine brandneue Publikation, die genau diesem Gedankengang folgt:
Viele Proteine, die sich im Alter verändern, sind direkt oder indirekt an chronischen Entzündungsreaktionen beteiligt. Das Inflam-Aging wirkt wie eine automatische Selbstzerstörung des Körpers!
In der Studie war es möglich, das chronologische Alter auf etwa ±4 Jahre zu bestimmen. Das entspricht in etwa der normalen "Streubreite " des BIOLOGISCHEN Alters! Leider bleiben die Autoren der Studie hier stehen. Für mich ist es LOGISCH, dass sich diese Proteom-Uhr hervorrragend eignet, um das biologische Alter präzise zu bestimmen.
Eine einfach per Blutabnahme erhältliche Proteom-Altersmessung wäre eine HERVORRAGENDE Möglichkeit, um Anti-Aging Maßnahmen auf ihre Effektivität zu prüfen!
Eine weitere Überlegung: Was passiert wohl, wenn man ein "Tuning"der Proteinzusammensetzung im Blut durchführen könnte, so das die Proteom-Uhr ein niedriges Alter anzeigt?
Die Levine-Uhr (und vermutlich auch die anderen epigenetischen Alters-Uhren) beruhen vor allem auf Proben von Menschen mit europäischer Herkunft. Das ist eine potentielle Schwäche dieses Messinstruments, da für Menschen anderer Herkunft noch nicht gezeigt wurde, dass die Uhr dort auch akkurat misst:
Ein Alterstest auf Basis der CpG-Methylierungen ist EXTREM wichtig um die Effektivität von Verjünungsmaßnahmen objektivieren zu können! Ich habe bereits seit einem halben Jahrzehnt darauf gewartet, das auch in Deutschland mal ein kommerziell erhältlicher Test auf den Markt kommt.
Wichtig ist aber auch, dass der Test kein Kaffeesatzlesen ist, sondern valide Ergebnisse liefert!
Bezogen auf den Cerascreen-Test:
-Auf der Homepage werden keine Informationen geliefert, auf welcher Datenbasis der Test beruht. Konkret heißt es da:
ZitatComputergesteuerte Laborautomaten bewerten dann 70 bis 140 relevante CpG-Inseln der DNA und erzeugen eine Datei mit Ihrem Methylierungsmuster. Nach der Laborauswertung errechnet ein gemeinsam mit dem Fraunhofer-Institut für Molekularbiologie und Angewandte Ökologie entwickelter Algorithmus, der auf neuesten Forschungsergebnissen basiert, aus dem Methylierungsmuster das biologische Alter.
Mir ist nicht klar, auf welchen Publikationen die Testauswertung beruht. Der Goldstandard wäre aktuell eigentlich die Datenbasis des GrimAge-Tests mit 1030 gemessenen CpG!
-Gemessen wird an einem Schleimhautabstrich. Die Proben von Mundschleimhaut sind nicht zwingend repräsentativ für den Gesamtorganismus, und die Mundschleimhaut ist meiner Meinung NICHT unbedingt das Nadelöhr für das Überleben des Organismus. Immerhin haben Schleimhautabstriche den Vorteil, dass sie "nichtinvasiv" gewonnen werden können, aber besser wäre ein Bluttest!
es wäre evtl. auch interessant, welchen Einfluss die Aktivität der Mitochondrien bzw. deren Zustand/mtDNA auf die Methylierung der CpG Inseln hat. Eine Regeneration des Thymus könnte die Blutzellen evtl. um > 1 Jahr "verjüngen".
Die Plattformen, mit denen die epigenetischen Altersuhren ursprünglich entdeckt wurden, sind mittlerweile bereits veraltet. Mit aktuell verfügbaren Methylation Assays und durch eine höhere Zahl an Proben ist das chronologische (!) Alter sogar noch präziser bestimmbar als ursprünglich publiziert:
"The lab then conducts a methylation analysis using Next Generation Sequencing to determine the methylation state of the DNA. AI software developed at Fraunhofer IME is then used to analyze this data and derive the biological age from the methylation data. Initial tests conducted on approximately 150 subjects have shown that the algorithm works very well. Estimates of biological age for healthy individuals came remarkably close to the actual chronological ages of the subjects." https://www.izb.fraunhofer.de/en/press/news-01-08-2019.html
So wie das sehe, ist der Test darauf kalibriert, das chronologische Alter anhand der Probe möglichst präzise einzugrenzen.
Das entspricht also in etwa dem Ansatz der Horvath-Uhr, allerdings denke ich, dass an Schleimhautproben andere CpG-Methylierungen eine Rolle spielen als bei der Horvath-Uhr, die auf der Auswertung von Blutproben basiert.
Das Problem ist hier, dass die Auswahl der CpG-Methylierungen nicht primär auf das biologische Alter ausgerichtet ist!
Sinnvoller wäre eigentlich der Ansatz nicht auf das Geburtsjahr zu fokussieren, sondern auf das Mortalitätsrisiko. Bei der Blutanalyse erzielt man damit präzisere Prognosen zum wahren biologischen Alter: DNAm PhenoAge
P.S.: Selbstverständlich korrelieren das biologische Alter und das chronologische Alter im Normalfall. Daher wird der Test vermutlich schon brauchbar sein, allerdings entsteht eine gewisse Unschärfe, wenn man im Grunde die DIFFERENZ zwischen biologischen und chonologischen Alter bestimmen möchte.
Habe jetzt mal eine diesbezügliche Anfrage an Cerascreen gestellt.
Zitat von Scout im Beitrag #42ich habe gerade gesehen, von Cerascreen gibt es einen Home-Labortest für das Methylierungsalter, den
Cerascreen Genetic Age Test.
Hat jemand schon mal den Test selber gemacht? Oder einen ähnlichen?
@Scout
Ich habe inzwischen weiter recherchiert.
"The lab then conducts a methylation analysis using Next Generation Sequencing to determine the methylation state of the DNA. AI software developed at Fraunhofer IME is then used to analyze this data and derive the biological age from the methylation data. Initial tests conducted on approximately 150 subjects have shown that the algorithm works very well. Estimates of biological age for healthy individuals came remarkably close to the actual chronological ages of the subjects." https://www.izb.fraunhofer.de/en/press/news-01-08-2019.html
So wie das sehe, ist der Test darauf kalibriert, das chronologische Alter anhand der Probe möglichst präzise einzugrenzen.
Das entspricht also in etwa dem Ansatz der Horvath-Uhr, allerdings denke ich, dass an Schleimhautproben andere CpG-Methylierungen eine Rolle spielen als bei der Horvath-Uhr, die auf der Auswertung von Blutproben basiert.
Das Problem ist hier, dass die Auswahl der CpG-Methylierungen nicht primär auf das biologische Alter ausgerichtet ist!
Sinnvoller wäre eigentlich der Ansatz nicht auf das Geburtsjahr zu fokussieren, sondern auf das Mortalitätsrisiko. Bei der Blutanalyse erzielt man damit präzisere Prognosen zum wahren biologischen Alter: DNAm PhenoAge
P.S.: Selbstverständlich korrelieren das biologische Alter und das chronologische Alter im Normalfall. Daher wird der Test vermutlich schon brauchbar sein, allerdings entsteht eine gewisse Unschärfe, wenn man im Grunde die DIFFERENZ zwischen biologischen und chonologischen Alter bestimmen möchte.
Habe jetzt mal eine diesbezügliche Anfrage an Cerascreen gestellt.
Also nachdem ich die Bewertungen gelesen habe, würde ich die Finger davon lassen.
Irgendwie scheint mir das sog. "biologische Alter" nicht definiert zu sein. Was ist eigentlich die Skala? Das chronologische Alter? Irgendwie stimmt da was nicht.
Ja, und die von mir vielgenannte "Psychologie der Messung". Habs dann schwarz auf weiß, dass ich nicht mehr so lange zu leben habe. Das ist eine tolle Programmierung. Interventionen? Klar die mach ich auh so umnd bin fest davon überzeugt dass sie wirken. Wenns nicht gefällt werden die Zellen in betroffenen Gebieten sich melden.
Zitat von Dr.Faust im Beitrag #48Irgendwie scheint mir das sog. "biologische Alter" nicht definiert zu sein. Was ist eigentlich die Skala? Das chronologische Alter? Irgendwie stimmt da was nicht.
Bevor Du darüber nachdenkst, ob Dein biologisches Alter eventuell jünger sein könnte als Dein chronologisches, muss Du erst einmal die Werte Deiner Marker kennen. Diese Werte müssen alle im Normalbereich liegen, falls das nicht der Fall ist, kannst Du biologisch auch nicht jünger sein. Phenoage-Kalkulator
Wichtig sind zudem alle Cholesterin Werte, sie sollten auch im Normalbereich liegen, natürlich ohne die Einnahme von Medikamenten.
Ich meint das prinzipiell mit den "biologischen Alter". Den Zustand des Körpers und besonders der Zellen auf einen Wert zu reduzieren ist mir suspekt. Und die Skala soll dann das chronologisch Alter sein. Geht das überhaupt prinzipiell? Mathematisch gesehen ist der Zustand des Körpers ein hochdimensionaler Vektor. Der wird dann auf eine eindimensionale Skala projiziert. Das ist keine definierte mathematische Aufgabe, hat unendlch viele Lösungen. Jeder Autor deknt sich eine andere Projektion aus.